Wednesday, April 4, 2012

tentang bajet kampus

saya dan anak-anak sudah kembali ke Bangi, rumah kami. sepanjang tiga minggu meninggalkan rumah kami, banyak sebenarnya urusan yang perlu saya tangani sama ada tentang hal peribadi atau hal kerjaya. dan hari kedua selepas pulang daripada bercuti panjang di kampung halaman, tentulah ke tempat kerja saya, kampus Serdang yang telah lama tidak dijengah. perkara utama yang perlu saya lakukan pabila tiba di kampus tentulah menjenguk kotak surat (pigeon hole) untuk melihat perkembangannya. ya, alangkah banyaknya surat-surat yang perlu saya semak dan baca, dan susulkannya dengan tindakan. pertama, yang perlu saya tangani ialah tentang permohonan tuntutan semula wang aktiviti pelajar semasa semester lalu (projek berakhir pada Disember 2011), dan saya telah lakukan tuntutan pada awal Februari 2012 tetapi sehingga kini permohonan itu masih belum selesai. aduhai, terkejut saya bukan kepalang kerana masuk kali ini sudah tiga kali permohonan saya ini ditolak (reject) kerana masih tidak memenuhi kehendak pihak bendahari/kewangan. pada peringkat awal, yang masih saya ingat permohonan tuntutan saya ditolak ialah kerana kekurangan daripada segi menampal resit-resit di atas kertas putih; kemudian diikuti dengan tolakan kedua apabila saya tidak menandatangani setiap resit-resit dan surat penerimaan honororium penceramah untuk mensahihkannya, dan kali ini tolakan ketiga kerana saya tidak menyertakan sama surat pelantikan mengundang penceramah. 

ya Rabbi, mahu terduduk saya dengan kerenah pihak pengurusan bendahari/kewangan di atas kerigidan undang-undang yang mereka cipta tetapi tidak menyatakannya pada bahagian borang permohonan tuntutan wang tentang syarat-syarat yang perlu dilakukan oleh seseorang pemohon. yang menjadi musykilnya, mengapa sukar benar mereka untuk meluluskan dan menerima permohonan tuntutan tersebut sedangkan kelulusan awal bajet yang kami pohon semasa mahu lakukan projek telah diberikan kelulusan oleh pihak dekan fakulti. yang saya marah ialah kerana tidak ada satu prosedur atau garis panduan yang ditetapkan, tetapi pabila permohonan ada kesilapan, senang-senang sahaja mereka tolak dan menyatakan alasannya "itu" dan "ini". disebabkan saya jarang ke kampus sekarang kerana bercuti sabatikal, ini menambahkan kesulitan kepada saya untuk mengambil semula tuntutan permohonan itu, kemudian membaikinya dan kemudian menghantarnya semula ke kampus.

lagipun aktiviti pelajar sudah pun berakhir tiga bulan yang lalu, dan sebahagian daripada wang yang dituntut itu merupakan wang yang didahulukan oleh pelajar dan selebihnya wang saya. kalau wang saya mungkin saya boleh berkompromi tetapi tidak mungkin kepada para pelajar yang kewangannya terhad semasa berada di kampus. inilah yang memeningkan kepala saya, kemarahan saya barangkali sudah tahap maksimum dek sikap "rigid" dan "kerenah" pegawai yang bertugas di bahagian bendahari/kewangan, yang bagi saya tidak menambah apa-apa mutu pun dalam perkhidmatan mereka. tambahan pula, wang yang saya tuntut bukannya puluhan ribu, jauh sekali mencecah jutaan. wang yang saya tuntut hanya sekadar RM1, 400.00 sahaja, bahkan itu memang hak saya dan para pelajar saya kerana kami telah mendapat kelulusan (hitam-putih) dan bersurat daripada dekan fakulti terlebih dahulu sebelum kami melakukan aktiviti tersebut. alahai, kalau beginilah urusan di kampus, nampaknya mutu perkhidmatan sampai bila-bila pun tiudak efisien dan diyakini, apatah lagi disegani oleh pihak luar, lebih-lebih lagi oleh pihak bukan penjawat awam...dek kelembapan dan kelambatan dalam soal bekerja dan menguruskan...oh, saya banyak belajar tentang ini, dan sebenarnya mendidik saya menjadi seorang penyabar yang tegar juga, malahan anak yang bakal saya lahirkan jua, mudah-mudahan menjadi seorang anak yang sabar dan tenang dalam banyak urusan dunia ini!

No comments:

Post a Comment