Wednesday, April 4, 2012

tentang saya dengan mahasiswa

selama tempoh saya bercuti panjang menukangi kerja-kerja penyelidikan dan penulisan, saya fikir tidak ada sebab untuk para mahasiswa khususnya yang berada di bawah penyeliaan saya tidak melaporkan perkembangan pengajian mereka. ini kerana saya mempunyai masa yang cukup untuk kerja-kerja membaca pelbagai genre buku, menilai manuskrip, menulis dan lain-lain yang berkaitan seputar dunia keilmuan. ini dunia saya, dunia akademik yang telah saya gulati hampir 20 tahun lamanya, mana mungkin saya tidak berupaya dan tidak berminat untuk melaksanakan apa sahaja tentang dunia ilmiah saya ini. justeru, andai ada dalam kalangan para mahasiswa khususnya pelajar sarjana dan ijazah doktor falsafah yang berada di bawah penyeliaan saya "berkira-kira" atau menyatakan pelbagai helah dan alasan untuk menyiapkan kajiannya, saya kira ia satu omong kosong. tidak ada sebab saya tidak akan meluangkan waktu kerana ini zaman teknologi. andai saya dan para pelajar tersebut tidak dapat bersua muka, mereka boleh sahaja menghubungi saya melalui emel, mukabuku (facebook), sms dan pelbagai kemudahan teknologi lain. ini zaman canggih, zaman serba orang tahu menggunakan teknologi. aduhai...
ada dalam kalangan mahasiswa saya yang bertahun-tahun menyiapkan penulisan tesis, akhirnya siap dilunasi tetapi apabila tiba waktu pembetulan selepas viva-voce, kekuatan semangatnya luntur. entah mengapa, berbulan-bulan saya menunggu dia membetulkan penulisan tesisnya tetapi sehingga kini tiada perkembangan mutakhir. ingatlah bahawa masa tidak menunggu sesiapa, saya hanya sekadar membantu apa-apa yang diperlukan,selebihnya para pelajar tersebut perlu bertindak. usah mudah goyah dengan tekanan persekitaran kerana tidak ada sesiapa yang boleh menolong diri andai diri sendiri tidak menolongnya.
telah saya lalui pengalaman bertahun-tahun melunasi pengajian peringkat siswazah di kampus sama ada kala menyudahkan ijazah sarjana atau ijazah doktor falsafah, memang duganya bukan kepalang. justeru, hanya dengan semangat dan kekuatan yang padu sahaja dapat merungkai permasalahan. bak kata pepatah Melayu "hendak seribu daya, tidak hendak seribu dalih", nasihat saya teruskan semangat yang ada dalam diri kerana baranya hanya diri sendiri yang tahu, selamat berjuang, selamat bergulat dengan ilmu kerana "hidup ini tidak semudah yang dibayangkan" untuk menempah sebuah kemenangan kerana kepahitan yang perlu diredah terlebih dahulu!

No comments:

Post a Comment