Thursday, April 5, 2012

tentang saya dan masalah orang

adakah anda pendengar yang baik? saya, bagaimana pula? sepanjang usia berginjak, dengan rencam pengalaman yang pelbagai warna, tentunya sesiapa jua memiliki serangkum permasalahan yang menghunjam diri. saya tidak terkecuali. pun, sudah menjadi lumrah barangkali, andai masalah yang merantai diri, saya lebih senang merungkainya sendiri, atau paling tidak dengan orang yang paling akrab dalam keluarga sahaja. musabab itu saya jarang berkongsi apa jua permasalahan yang berlingkar dalam sanubari dengan sebarang orang kerana bagi saya "masalah merupakan privasi insani", atau saya lebih selesa menumpahkannya ke dalam bentuk penulisan yang telah bertahun-tahun saya geluti. lantaran itu juga pada peringkat awal berkarya, khususnya genre "cerpen" dan "novel", kisahnya banyak bertolak daripada dunia realiti yang saya harungi dan juga perkongsian pengalaman sahabat-sahabat yang saya gauli.

hari ini, saya masih jua dihadapkan dengan pelbagai masalah diri, pun, alhamdulillah masih utuh berdiri kerana masih memiliki kekuatan dek dorongan keluarga khususnya suami dan anak-anak tercinta. dan, saya juga kini masih dihadap dengan pelbagai permasalahan orang lain khususnya perkongsian kisah-kisah meruntun jiwa daripada sahabat wanita. oh, kasihannya setiapkali saya mendengar "cerita" itu dan ini, "cerita" putih dan hitam yang harus ditangani. lebih-lebih lagi yang telah memiliki keluarga sendiri, tetapi duga yang datang menghempap sanubari sukar sungguh dileraikan hati. lalu, telinga sayalah yang menjadi laluannya. "dia begitu", "dia begini", "orang itu teruk", "orang itu sakit", "sidia zalim", "sidia penggoda" dan bla, bla, bla dengan seribu persoalan yang sukar diterjemahkan dengan kata-kata. dan saya, bagaimana bila menghadapi situasi begini?

adakalanya saya merasa hiba, adakalanya saya merasa kecewa, adakalanya saya merasa mahu meluahkan tawa, dan adakalanya jua saya merasa benci dengan suasana. oh, teruknya emosi saya. pun, saya bersyukur kerana sentiasa pula mendapat sokongan daripada suami yang jua turut sudi mendengar "kisah" dan "cerita" saya dengan pelbagai permasalahan orang yang menghunjam kami. kalau dulu, emaklah tempat saya meluahkan segala "kisah" dan "cerita" sama ada saya dan orang lain, tetapi kini dek kerana kesihatan emak yang tidak menentu, saya menghalakannya kepada suami. mujur, memang mujur, dialah suami saya, dialah tempat muntahan amarah saya, dialah tempat nada tawa saya dan dialah tempat perkongsian pelbagai seliratan kisah di dunia; oh, dia memang sahabat saya!

barangkali nanti bila puteri sulung saya menginjak usia, dia tentu sahaja tempat saya melampiaskan segala "kisah" dan "cerita", musababnya hari ini telah saya lihat potensinya untuk menghalakan telinga menadah berita: "mengapa bu?", "kenapa bu?", "macamana bu?", "bagaimana bu?", walaupun baharu sahaja mencecah usia 5 tahun pada 23 Mac yang lalu, dia sebenarnya lebih dewasa daripada angka yang ada. terima kasih ya Rabb menghadirkan Zahra Kamila buat saya, dan sesungguhnya inilah harta yang paling berharga dan nyawa buat saya dan keluarga. saya sesungguhnya bahagia dilingkungi dengan lingkaran masalah diri dan masalah orang lain kerana saya punya zuriat tercinta yang turut jua berkongsi segala macam emosi yang saya lalui.

tentang saya dan perkongsian masalah orang lain yang datang dalam diri, saya amat berterima kasih pada-Mu Ya Rahman Ya Rahim kerana dengannya saya jadi teguh untuk berdiri, cekal untuk berlari menempuh sarat uji yang datang dalam arus kehidupan ini. dan tentu sahaja kerana saya pengarang kreatif yang dianugerahkan bakat semulajadi, maka ramai pula sahabat sekeliling yang mahu saya menjadi pendengarnya. ya Rabb, moga sahaja saya menjadi pendengar yang baik dan memanfaat "kisah" dan "cerita" orang lain sebagai iktibaran dalam kehidupan yang duganya bukan kepalang!

No comments:

Post a Comment