Saturday, April 21, 2012

tentang saya dan makanan jiwa

antara makanan yang rutin masuk ke dalam mulut manusia dengan makanan jiwa, tentunya mempunyai perbezaan yang cukup ketara. memang untuk meneruskan kelangsungan hidup, manusia memerlukan makanan ruji seperti nasi atau roti atau apa sahaja masakan yang enak yang disukai masing-masing. pun, sedarkah manusia bahawa makanan jiwa perlu bergandingan masuk ke dalam badan sebagaimana makanan lainnya. cuba perhatikan seseorang itu sihat walafiat daripada segi fizikalnya (tumbesaran badannya masya Allah sehingga kekadang menjadi obesiti), tetapi dia miskin daripada segi makanan jiwa. hidupnya tidak tenteram, fikirannya serabut, mindanya celaru dan segala tindak tanduknya juga mengelirukan. dia selalu diberikan makanan rutin tetapi tidak disumbat dengan makanan jiwa ke dalam dirinya.
 
apa itu makanan jiwa? ia sudah pastilah tentang segala macam perkara-perkara positif yang berupa motivasi, semangat, inspirasi, kata-kata perangsang, nasihat dan sebagainya yang boleh memberikan kekuatan kepada seseorang untuk meneruskan kehidupan andai dilambung dengan pelbagai permasalahan dalam mengharung perjalanan di muka bumi ini. makanan jiwa yang bagaimana bentuknya? ia tentulah tentang ucapan yang baik, ungkapan yang manis dan berhemah, tutur kata yang menyenangkan, dorongan yang menghiburkan, nasihat yang melegakan dan lain-lain kata-kata yang membuatkan sipenerima bertambah inspirasi dan motivasi dalam melaksanakan misi dan visi sehariannya.

misal sahaja seseorang itu ditimpa kesakitan seperti demam, tentu sahaja pesakit perlukan perhatian secara total daripada orang sekelilingnya. kata-kata seperti "dah makan ubat?", "bagaimana hari ini? ada kurang sikit sakit?" "rehatlah" dan sebagainya yang sekurang-kurangnya dapat meredakan kesakitan yang ditanggung. itu baharu contoh demam, apalagi kalau seseorang itu diserang penyakit teruk? tentu sahaja kata-kata rangsangan yang padu dikehendaki oleh manusia di persekitarannya terutama ahli kelaurganya. bagi yang sudah berkeluarga, tentu sahaja sokongan suami amat diperlukan selain perhatian daripada anak-anak. begitu juga tatkala seseorang itu ditimpa kesedihan mendepani sesuatu permasalahan sama ada di tempat kerja atau personal sifatnya, sudah pasti kata-kata semangat dan nasihat daripada ahli keluarga amat bermakna. apa akan terjadi andai orang di luar lingkungan keluarga, kekasih lama misalnya yang datang menabur perangsang dan melemparkan madah manis? tentu sahaja bagi wanita yang kehausan kasih-sayang suami akan tergoda dengan ungkapan yang diterima, dan yang ruginya siapa? tentulah sang suami yang tidak tahu mengendalikan perasaan halusnya sang isteri yang memerlukan perhatian dan sokongan dalam rumahtangga. lantaran kebodohan dalam menguruskan hubungan suami-isterilah yang menyebabkan banyak rumahtangga pincang menanti rebah. 
 
dek kerana hal-hal kecil yang melibatkan makanan jiwa yang seharusnya disuntik setiap masa tetapi tidak dipedulikan dan dianggap enteng, maka setelah lima atau sepuluh tahun mendirikan mahligai perkahwinan, semuanya hancur berkecai. diketahui umum bahawa seorang wanita apabila berumahtangga dan bergelar isteri, kehendaknya hanya satu: sokongan dan dorongan daripada suami. kesetiaan para isteri terhadap rumahtangga yang dibina walaupun tanpa rasa cinta pada awalnya pada sang suami, tetapi apabila sudah dikurniakan deretan anakk-anak, pasti seluruh jiwa dan raganya diperhambakan kepada keluarga, suami dan anak. berbanding sang suami walau sudah sepuluh atau dua puluh tahun berkahwin, sikap ego dan lagak masih tekal memayungi diri lantaran tidak prihatin terhadap keperluan dan kehendak sang isteri. malahan ada segelintirnya pula yang lebih banyak menghabiskan masa di luar rumah bersama-sama kawan-kawannya berbanding menguruskan kenikmatan bersama anak-anak dan yang lebih utama bersama isteri. mengikut kajian, hanya beberapa peratus sahaja para suami yang bersedia untuk sama-sama menanggung kesusahan bersama para isteri malah bersama anak-anak. contoh paling ketara, saat isteri menghamilkan anak pertama, layanan yang diberikan oleh sang suami memang terbaik, ia akan menurun kala anak kedua, dan makin menurun pabila anak ketiga. layanan yang diberikan tentunya tidak sama dan jarang para isteri menerima layanan yang setara dalam proses menghamilkan anak-anaknya. ya Rabb!

musabab itu makanan jiwa amat penting dalam sebuah kerukunan rumah tangga. lebih-lebih lagi kala salah seorangnya dilanda musibah dan kesakitan, makanan jiwa menjadi makanan utama melebihi makanan rutin yang dihidangkan di bawah tudung saji. kata-kata seperti "sayang", "sabarlah", "tenang", "senyumlah", "kekasih",  atau sekurang-kurangnya "take care", itu sudah memadai. beruntunglah para isteri yang sentiasa mendapat perhatian daripada para suami yang sememangnya prihatian terhadap keperluan dan kehendak wanita yang telah bersusah payah mengandungkan zuriatnya. tentu sekali rugilah para isteri yang hidupnya disulami air mata dek kerana penangan para suami yang bodoh-bangang dalam memahami perasaan halusnya seorang wanita yang mengkehendaki perhatian dan belaian setiap masa lebih-lebih lagi memiliki kerjaya yang hebat di luar rumah tetapi kecundang jiwanya di dalam rumah. maka, jangan dipersalahkan sang isteri jika terpaksa melayan ungkapan indah daripada seseorang khususnya kekasih lama yang masih tekal dalam ingatan dan kenangan.

justeru  kerana peri pentingnya makanan jiwa dalam kehidupan seseorang, berikanlah ia kepada yang memerlukannya. dan saya? siapa yang sering memberikan makanan jiwa? tentulah emak dan ayah yang telah mewujudkan saya ke muka bumi ini yang tidak pernah sesaat pun melupakan doa tulusnya untuk keberkatan dan kebahagiaan saya dalam melakarkan kejayaan. sejak ditimpa penyakit misteri sepuluh tahun yang lalu yang menyebabkan saya lewat mendirikan rumah tangga dan bertungkus lumus menyudahi pengajian Ijazah Doktor Falsafah, hanya emak dan ayah yang sudi setia berada di sisi, sabar menangani penyakit saya dan terus-terusan mendoakan kesejahteraan buat saya sehingga akhirnya saya berjaya seperti hari ini. maka, dalam hidup ini selain anak-anak, emak dan ayahlah makanan jiwa saya yang paling bererti dan amat bermakna.

anda bagaimana? carilah makanan jiwa menerusi al-Qur'an sekiranya sukar memperoleh makanan jiwa daripada manusia kerana kalamullah itu sentiasa menawarkan makanan jiwa yang paling agung dalam hidup hamba-Nya!

No comments:

Post a Comment