Sunday, April 22, 2012

tentang saya dan MASTERA

kala menerima surat pelantikan sebagai ahli Jawatankuasa Mastera Malaysia pada bulan Februari yang lalu, saya terkejut bukan kepalang. hati tertanya, saya terpilih dalam kalangan ramai sarjana sastera tanahair? ya Rabb, rezekikah ini? tidak pernah saya menjangkakannya. ya, inilah ruang dan rezeki yang Allah anugerah untuk hamba-Nya yang tidak pernah menjangka bahawa hidup ini ada sisi-sisi pemberiannya yang diambil semula, dan ada pemberiannya yang dianugerah tanpa diduga. begitu yang terjadi pada diri dalam waktu terdekat ini; saya dilantik ke dalam Jawatankuasa MASTERA, dan nama saya tercicir pula daripada senarai Panel Hakim Hadiah Sastera Utusan Exxon-Mobil (HSKU). dan saya menerima kedua-dua pemberian dan penarikan daripada Ya Rahman Ya Rahim ini dengan lapang dada.
apakah MASTERA? saya pernah mendengar perkataan ini daripada pembacaan sementelah pula saya mengajar subjek "Kesusasteraan Bandingan" di kampus yang memperlihatkan peri pentingnya ia dalam perkembangan sastera nusantara. MASTERA merupakan singkatan untuk "Majlis Sastera Asia Tenggara" atau "Southeast Asia Literary Council" yang menggabungkan keahlian negara seperti Malaysia, Indonesia dan Brunei Darussalam dalam soal sastera. Malah, pada tahun ini, Singapura juga akan turut serta. menurut catatan sejarah, MASTERA ditubuhkan pada tahun 1995 hasil daripada perbincangan dan persetujuan tiga buah negara perintis, iaitu Malaysia, Indonesia dan Brunei. selain itu, saya juga mengetahui sedikit banyak tentang MASTERA ini menerusi sahabat akademik di Jabatan Bahasa Melayu, Prof. Madya Dr. Lim Swee Tin yang merupakan ahli Jawatankuasa selama 5 tahun lamanya yang banyak pengalaman dalam "menjual" sastera Malaysia ke peringkat serantau. maka saya bagaimana pula?
memang ini satu amanah besar yang harus disandang tatkala saya melihat peranan MASTERA. bukan calang-calang ahli yang berada dalam lingkungan Jawatankuasa MASTERA kerana tanggungjawabnya bukan sekadar menghadiri mesyuarat bahkan bersuara bagi pihak perkembangan sastera nusantara. oh, mampukah saya? pun, saya selalu membisikkan ungkapan positif dalam diri saat gusar bertamu: "ini peluang, rebutlah ia. tidak semua orang berpeluang memperolehnya. ini amanah, tunaikan ia. tidak semua orang diberi amanah yang sama." dan yang paling penting, saya juga memohon restu emak dan ayah agar mendoakan kekuatan saya bersuara bagi pihak negara, Malaysia demi pembangunan sastera tercinta. selain itu, saya melihat pelantikan ini juga turut tersembunyi hikmah Allah yang tersendiri kerana saya kini dalam cuti sabatikal dan sedang melakukan kajian penyelidikan dengan tajuk "Proses Kreatif Pengarang Muslimah Nusantara" sejajar dengan pengetahuan dan penglibatan dalam MASTERA, syukur pada-Mu ya Rabb!
kisah lain di sebalik pelantikan ini tentulah mengimbau kenangan saya lima tahun yang lalu bahawa saya pernah menerima tawaran menyertai Himpunan Penulis anjuran MASTERA di Bogor, Indonesia pada tahun 2007 dalam genre novel (setiap negara menghantar 4 orang wakil yang menulis dalam genre novel). sayang sekali saya tidak dapat ikut serta kerana kala itu mengandungkan anak sulung, Zahra Kamila. dek kerana tidak dapat menghadirkan diri, saya terpaksa membuat surat tunjuk sebab lantaran nama saya sudah berada di peringkat atasan (Ketua Pengarah). dalam rasa hiba dan terkilan kerana hasrat saya untuk ke Bogor sudah lama, akhirnya tidak kecapaian pula pabila sudah ada ruang, saya dipujuk oleh orang kuat MASTERA waktu itu, Puan Hajah Zaiton Ajamain: "Tak apa Dr tak pergi sebagai peserta, insya Allah suatu masa nanti Dr Akan pergi sebagai fasilitator". aduhai, begitu harapan yang diberikan oleh Pegawai Dewan Bahasa dan Pustaka ini terhadap saya yang membuatkan saya sebak dan terharu.
maka hari ini, saya diberi peluang dan ruang dalam MASTERA dengan izin-Nya. terima kasih ya Allah ya Ghaffar ya Qahhar. moga saya diberi kekuatan untuk berdepan dengan "orang kuat MASTERA" Indonesia dan Brunei dan kemasukan baharu, Singapura. barangkali pengalaman akan mematangkan seseorang, dan begitu yang saya harapkan daripada pengalaman yang bakal saya kutip sepanjang berada dalam ahli Jawatankuasa MASTERA ini. 24-26 April 2012, MASTERA peringkat nusantara akan bersidang dan saya tidak terkecuali menyertainya setelah bermesyuarat peringkat Malaysia buat kali yang pertama untuk sesi 2012 pada 19 April yang lalu.
saya tidak sabar menunggu detik mengenali kerabat MASTERA dari negara jiran, Indonesia, Brunei dan Singapura bertandang, ya Rabb mudahkan semua urusan demi pembangunan sastera nusantara!  

2 comments:

  1. Kay,
    you always made me proud! Keep up all the good and hard work, sahabat! Teruskan!

    ReplyDelete
  2. sahabatku Zariza
    terima kasih atas sokongan, dorongan dan segalanya!

    ReplyDelete