Saturday, April 7, 2012

tentang saya dan topeng manusia

dalam dunia ini, banyak ditemui manusia dengan pelbagai sosok badan dan rupa malah dipakej dengan sifat dan sahsiah yang bermacam yang kesemuanya untuk membezakan golongan baik dengan golongan tidak baik. justeru, saya tidak terkecuali menemui kepelbagaian manusia ini sama ada di rumah, pejabat, atau di mana-mana saya melangkah. pada peringkat awal barangkali tidak ramai yang maklum tentang kewujudan topeng manusia kerana biasanya ia ditutup erat dan ketat. hanya orang-orang tertentu sahaja yang mengenali topeng manusia, itupun setelah banyak makan garam dan banyak kali pula dikecewakan. saya teringat kisah topeng manusia yang bukan sekadar wujud dalam ruang persekitaran di luar rumah, bahkan dalam rumah juga. ada topeng manusia yang terjadi dalam kalangan adik-beradik, sanak-saudara hatta dalam lingkungan rumahtangga. apa perasaan anda kala menemukan topeng manusia dalam rumah sendiri dan ia merupakan suami yang diberi rasa percaya dan taat setia yang tidak berbelah bahagi? apa tindakan yang perlu anda lakukan pabila mengetahui topeng manusia yang dipakai suami itu sudah lama bermaharajalela dalam ikatan suci?

punahnya sebuah rumahtangga hari ini bukan sekadar hilang pertimbangan manusiawi, bahkan musnahnya tentang kefahaman agamawi. ada dalam kalangan suami raut wajah bersalut indah dengan senyuman yang tidak pernah lekang malah tegar menebarkan semangat kala memerlukan selain tekun mendengar setiap rintih isteri, rupanya hanya topeng semata-semata. saya kala mengetahui rahsia sebegini, cepat sahaja tersentuh dan terluka. kasihan sang isteri yang tertipu dengan topeng manusia, bukan orang lain pun, bahkan suami sendiri yang dinikahi. mengapa perkara sebegini terjadi? adakah cinta yang dipahat dan kasih-sayang yang diukir sudah pudar setelah lama hidup bersama? mungkinkah rasa percaya yang dilakar dan taat setia yang dibugar sudah luntur setelah lama dibentuk bersama? ada dalangkah atas setiap kejadian? oho.
 
mengapa perlu topeng manusia? kata pepatah Melayu "talam dua muka", kata banyak orang "hipokrit", aduhai. luka yang ditopeng oleh manusia yang bernama suami atau keluarga terdekat akan lebih terasa berbanding dengan manusia yang dipanggil kawan atau kenalan biasa. barangkali inilah kehidupan. seorang isteri yang baik kekadang diuji dengan seorang suami yang memakai topeng di wajahnya. seorang sahabat yang mulia seringkali diduga dengan seorang hamba Allah yang membalut topeng di muka.

pernahkah anda mengalami situasi demikian? menemui topeng manusia di setiap perjalanan, dan terpaksa pula merempuh pengalaman pahit itu tanpa disedarinya? ayuh, jika anda bertemu topeng manusia, usah pedulikan ia, campakkan ia daripada saku, kemudian buang ia jauh-jauh daripada diri untuk lebih berwaspada dalam setiap masa, selain mohon bantuan Yang Maha Esa menyisihkan topeng manusia itu sesegeranya!

No comments:

Post a Comment