Saturday, April 7, 2012

tentang saya dan mukabuku

mukabuku atau popular dalam kalangan masyarakat sebagai "facebook" begitu menjadi sebagai "makanan hati" ramai orang kini. manakan tidak, boleh dikatakan hampir semua warga Malaysia ada akaun "facebook" khususnya golongan muda, dan tidak kurang juga golongan tua turut terlibat sama memiliki mukabuku sebagai tempat saling berhubungan. malahan, andai ada dalam kalangan individu yang tidak mempunyai akaun "facebook" akan dikatakan kolot dan ketinggalan zaman. pun, dalam dunia yang serba canggih ini, saya fikir perkembangan teknologi ada pro dan kontranya. saya tidak fikir mukabuku akan mengundang petaka kepada pengguna andai digunakan dengan cara yang betul, pun "facebook" akan menjunam musibah kepada seseorang jika tidak tahu memilih jalan yang lurus. saya katakan begini berdasarkan pengalaman sendiri dan perkongsian pengkisahan sahabat-sahabat akrab. bagi pihak saya, memang saya mempunyai akaun mukabuku sudah lama, lebih kurang tiga tahun lamanya setelah diundang, diajak, digalak oleh kawan-kawan seputar dunia penulisan. pada peringkat awal, memang saya tidak gemar "bermukabuku" dengan memasukkan pelbagai maklumat, acara dan sebagainya yang begitu ketara di dinding (wall) masing-masing saban hari. agak lama juga saya mengambil masa untuk memesrai "facebook" lantaran saya fikir sebagai seorang pengarang kreatif dan pengkaji ilmiah, peri pentingnya mukabuku adalah untuk menyampaikan pesanan, maklumat, peringatan, jalinan ukhwah dan yang paling penting daripada itu dapat menyuburkan dakwah sebagai seorang Muslim.

lantaran saya memiliki ramai sahabat dalam lingkungan pengarang, maka tidak dapat tidak "facebook" amat penting daripada sisi mengetahui perkembangan persuratan melayu tanahair, malah sastera dunia jua. menerusi mukabuku, seseorang pengarang dapat menjalinkan persahabatan dan mempromosi buku baharu dengan lebih intim. berdasarkan "facebook", seseorang pengkaji ilmiah dapat mengetahui maklumat tentang pelbagai sumber rujukan dan pengetahuan dalam pelbagai disiplin ilmu dan bidang. dan saya tidak nafikan dengan menggunakan mukabuku, saya memperoleh ganjaran daripada sudut memaklumi pelbagai perkembangan tanahair dan dunia dalam banyak isu dan perkara yang sesungguhnya penting bagi seorang pengarang kreatif dan pengkaji ilmiah dan pensyarah universiti agar tidak menjadi seperti "katak di bawah tempurung"
 
namun, daripada sisi lain, mukabuku juga mengundang petaka apabila ada individu yang menyalahgunakannya untuk kepentingan hawa nafsu, bukan untuk tujuan ilmu. hal ini banyak terjadi kini apabila saya mendengar kisah angkara "facebook", banyak pasangan rumahtangga musnah. dek kerana mukabuku, ramai pengguna asyik mahsyuk depan komputer dan mengabaikan keluarga. lantaran "facebook", penipuan bermaharajalela berlaku. musabab mukabuku, manusia alpa menjalankan tanggungjawab sebagai seorang Muslim dan Muslimah. pabila meneliti hal-hal begini, tentunya bagi saya sewajarnya mukabuku atau "facebook" diharamkan operasinya sebagaimana fatwa mufti di negara Arab Saudi lama dulu tentang impak menggunakan medan canggih dalam perkembangan teknologi kini yang sebenarnya bila disiasat secara terperinci merupakan janaan kumpulan Yahudi untuk melalaikan pengguna khasnya Muslim agar menjauhi agama. fuh!
 
kalau begitu, nampaknya agenda Yahudi berjaya menenggelamkan fikiran manusia khususnya orang Asia, bangsa Melayu, anutan Islam kerana ramai kini pengguna "facebook" hanyut dilambung mimpi pabila bertemu kekasih lama, seronok dibuai perasaan pabila disapa peminat lama, bahagia disihir kata-kata romantis pabila bersua teman lelaki baharu, oh, tragisnya. saya terkesan beberapa cerita angkara "facebook" ramai pasangan suami isteri hilang kepercayaan kepada sebuah kerukunan rumahtangga yang dibina bertahun lamanya. bayangkan dek kerana mukabuku, ada suami menipu isteri status akaun "facebook" yang dimilikinya kerana bimbang isteri mengetahui aktivitinya dengan kumpulan rangkaian "sahabat-sahabat mukabuku"nya. tak terjangka dek fikiran ada isteri yang berlaku curang terhadap suaminya apabila bertemu kekasih lama menerusi mukabuku dan sering bercanda di talian "facebook"nya. tak terduga dek akal ada pasangan suami dan isteri masing-masing membawa haluan sendiri dengan menyembunyikan atau merahsiakan status "facebook" tersendiri kerana  tidak mahu berkongsi cerita lama dan baharu dalam lingkungan kawan-kawan mukabuku yang dipunyai. oh, hibanya.

justeru "facebook" atau mukabuku adakah bermakna dalam diri kalian? bak kata pepatah Melayu "tepuk dada, tanya selera", pun, jangan lupa pesanan dalam Islam "selagi sesuatu perkara itu banyak mudarat daripada manfaat, maka tinggalkan ia", ayuh pembaca budiman, renung-renung dan fikir-fikirkan demi kemaslahatan agama, nusa, bangsa dan keluarga tercinta!
 
 

No comments:

Post a Comment