Friday, April 13, 2012

tentang saya dan sahabat lama

kata orang, barang lama amat bermakna, lihat sahaja, barangan klasik yang ditinggalkan nenek moyang, tentu harganya mencecah jutaan. begitu juga dalam persahabatan, sejauh mana kita melangkah, sejauh mana seseorang meninggalkan alam kanak-kanaknya, kenangan yang terbina di usia masih pucuk tetap tidak akan terlupakan. begitu yang telah saya lalui dengan sahabat seorang ini, Fariza namanya. sehingga kini, persahabatan kami tetap utuh walau ditelan masa dan diburu usia. walaupun kekadang kami lama menyepi lantaran dikekang dengan pelbagai seliratan permasalahan kehidupan, pun, ingatan masing-masing terhadap manisnya persahabatan memang tidak pernah padam, dan tetap kekal jauh dalam lubuk perasaan.
perkenalan kami berputik kala di alam persekolahan rendah. ketika itu masing-masing baharu sahaja berpindah ke sekolah baharu, Sekolah Kebangsaan Binjai. saya dari Sekolah Kebangsaan Chukai, manakala dia dari Sekolah Kebangsaan Padang Kubu. kami masing-masing ditempatkan di kelas yang sama, Darjah 4A. berkebetulan pula sama-sama berambut panjang dan sama-sama juga merupakan anak guru. lantaran kami orang baharu dan agak janggal dengan persekitaran yang asing, persahabatan kami menjadi lekas akrab. paling menguja, kami senang bercerita kisah sekolah lama yang kami tinggalkan. dan saya tentu sahaja mengimbau kenangan masuk sekolah kala usia masih enam tahun di darjah satu (1 Merah) atau dipanggil "sekolah tumpang" kerana berkebetulan juga emak, Cikgu Sa'adiah mengajar di sekolah tersebut dan menumpangkan anaknya ini di darjah satu walhal usia saya belum pun mencecah 7 tahun. nama-nama seperti Nazri, Wan Hairil, Kamil, Razana, dan lain-lain begitu membugar dalam diri, dan dia tentu sahaja membariskan nama-nama seperti Henzy, dan sebagainya untuk kami sama-sama kongsikan kisah di sekolah lama.


yang paling meninggalkan manisnya kenangan tentulah ketika kami sama-sama meraih tempat pertama dalam peperiksaan dalam darjah 4A tersebut yang selama ini dimonopoli oleh beberapa nama seperti Norzalina, Hishamuddin dan Rohana. dan selepas itu kami dilantik menjadi pengawas sekolah sehingga akhirnya semasa darjah enam, Fariza dinobatkan pula sebagai Ketua Pengawas. ini merupakan pencapaian yang membanggakan buat saya kerana tempiasnya yang mula terkenal seluruh sekolah juga menerpa diri, malahan kami menubuhkan pula sebuah kumpulan yang dinamakan "Blackcat" yang dianggotai saya, dia dan Azizawati. bayangkan, bila tiga sahabat pengawas yang masing-masing berkebetulan mempunyai tiga orang adik-beradik, yang mempunyai aliran sefahaman dalam misi dan cita-cita dicemburui pula oleh kawan-kawan sepersekolahan. duh! saya, Fariza dan Azizawati begitu mengecap indahnya persahabatan dalam menggalur alam kanak-kanak yang menginjak remaja, yang sehingga kini jika diselak, pasti membuatkan tawa kami bergema membelah awan.


barangkali jika dikarang sebuah kisah, pasti muncul sebuah novel antara kami, begitu saya sering membayangkan. sementelah pula pada suatu ketika saya dan Fariza kerap berutus berita menerusi surat dan juga kad-kad ucapan. pernah suatu ketika surat kami mencecah bungkusan besar, tetapi dek kerana tuntutan masa, segala himpunan surat tersebut hilang  entah ke mana. pun, saya masih menyelongkar kad-kad yang dikiriminya kerana saya pernah meletakkannya di suatu tempat lain. andai dihitung perjalanan persahabatan yang terbina antara saya dengan Fariza ini, memang tidak berkesudahan. riwayat persahabatan ini cukup mengingatkan kami tentang sejauh mana kaki kami melangkah, sejauh itu juga relung ingatan kami terhadap indah pertemuan dan bongkah kesabaran yang dipasakkan bersama. 


pertemuan tanggal 9 April 2011 yang lalu mencipta suatu lagi sejarah, setelah setahun tidak bersua melakar kisah, kami dalam tempoh dua jam itu berusaha membentang apa sahaja masalah, malah berikhtiar pula menebarkan semangat dan segerombolan ibrah. doa saya sahabat nan seorang ini tetap dianugerah kesabaran demi ketabahan dalam mengharung sarat cabaran kehidupan. moga impiannya untuk mengenggam Ijazah Doktor Falfasah dipermudahkan jalan kerana sememangnya saya tahu siapa seorang Fariza sejak di alam sekolah rendah lagi, apatah lagi maklum kejayaan besarnya di kampus Lembah Pantai sebagai pelajar terbaik. kami banyak berkongsi warna-warna kehidupan yang rencam dengan suka dan duka, dengan hiba dan tawa yang sesungguhnya saya yakin setelah masing-masing diuji, Allah Ya Rahman Ya Rahim akan menghadiahkan bongkah kemenangan yang tiada tara. Fariza sahabatku, percayalah suatu masa kau akan tersenyum manis mengenang segala ujian yang mengiringi langkah perjalanan memburu cita-cita merupakan kekuatan yang sebenar sebagai hamba-Nya. dan saat itu juga, kau akan berterima kasih dengan segala perih yang diharungi, dan kita akan berkisah lagi, tunggu masa itu yang bakal mengiringi!

 

1 comment:

  1. Salam sahabatku,
    Sebegini jauh kembara hidup yang kita tempuhi, tidak pernah melunturkan erti persahabatan meski ia dibina kala kita berusia hingusan! Terima kasih atas doa dan semangat yang tidak kunjung padam. Mudah-mudahan berkat doa sahabat sejati, kembaraku bakal berakhir jua nanti .. amin ya rabbal aalamiin...

    ReplyDelete