Wednesday, April 11, 2012

tentang saya dan sahabat kota singa


dia sahabat saya yang sudah terlalu lama tidak bertemu. sejak kami bergraduat untuk ijazah sarjana muda sastera pada tahun 1998, dia sudah tidak saya jumpa. malah setelah kampus Lembah Pantai kami tinggalkan, memang tidak diizinkan khabar berita yang bertamu. pun, seingat saya semasa saya menyempurnakan Ijazah Doktor Falsafah (2001-2005), pada peringkat awalnya, dia pernah mengirimkan magnet fridge (pelekat peti sejuk) yang tertulis "singapura" kepada saya menerusi sahabat yang sama menyambung pengajian kedoktoran, Haliza Abd. Rahman (kini Prof. Madya Dr. Haliza yang berkhidmat di kampus USM Kubang Krian, Kota Bharu) semasa percutiannya ke kota Singa dan bertemu sahabat ini. bermakna, mereka berdua pasti membicarakan tentang saya, dan tentunya sahabat saya ini mengingati saya. pun, derk diburu kekangan dan masalah, saya tidak sempat berhubung dengannya, dan selepas itu, saya langsung tidak mendapat khabar daripadanya sehinggalah suatu ketika, sahabat penulis, Prof. Madya Dr. Mawar Safei (pensyarah UKM) memberitahu tentang kisah sahabat ini kerana mereka bertemu di Nanyang University. oh, dia sahabat saya, Ida Susila Suandi, warga kota Singa yang pernah sama-sama menimba ilmu di kampus Lembah Pantai khususnya di Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya (1994-1998) yang lalu.

dengan izinnya, tanggal Ahad, 8 April 2012, kami bersua di MPH Alamanda, Putrajaya. tanpa terduga, kala saya dan anak-anak mencari-cari buku yang sesuai untuk bacaan kami sekeluarga, nama saya dipanggil dari arah belakang. wah, saat menolehnya, alangkah terperanjatnya, dia sahabat saya, Ida Susila Suandi yang telah bertahun lamanya tidak bertemu. kami berdakapan erat dan masing-masing senyum yang tidak lekang daripada raut masing-masing. benar, saya merinduinya cukup lama lantaran kala kami di kampus dulu, hubungan persahabatan amat kukuh. dia yang saya panggil "kak Ida" lantaran usianya yang lebih tua daripada saya dan pengalamannya yang luas dalam dunia pendidikan (dia merupakan guru sekolah yang dihantar oleh kerajaan Singapura menyambung pengajian ke Universiti Malaya, dan hal ini sudah menjadi trend bagi warga kota singa yang akan mendalami subjek Bahasa Melayu). tambahan pula, kak Ida ini seorang sahabat yang tidak lokek dengan apa sahaja barangan dan paling utama, tentulah kebaikannya yang sering membelanja saya makan-makan sama ada di KFC, Macdonald dan lain-lain premis kedai makan sekitar Petaling Jaya dan Bangsar. malahan kenangan kala tahun kedua pengajian begitu menguja lantaran kami sama-sama ditempatkan dalam satu kumpulan penggambaraan drama "Sonanta" (skrip allahyarham Dr. Anuar Nor Arai) yang begitu mencabar. lebih kurang dua bulan kami "berkampung" dalam satu kumpulan dan "berjaga malam" di lokasi Kajang, Kuala Lumpur dan Bangsar untuk menjayakan penggambaran tersebut.

dan kenangan lain yang begitu meninggalkan makna yang besar buat saya tentulah kepercayaannya mengizinkan saya menumpang di apartmen Vista Angkasa ketika tahun ketiga pengajian lantaran kami diwajibkan melakukan praktikal di mana-mana industri penerbitan, penyiaran dan pengurusan. selama dua bulan saya dan beberapa sahabat satu pengajian, Jabatan Pengajian Media menumpang di rumahnya tanpa dikenakan apa-apa bayaran merupakan ingatan yang paling berharga buat saya yang menunjukkan dia begitu menghargai persahabatan dan memahami kesukaran kami sebagai pelajar yang sukar mendapatkan rumah sewa dan proses penyesuaian sebelum menamatkan pengajian.

dia, Ida Susila Suandi, sahabat saya yang begitu saya senangi bukan kerana latar belakangnya yang berada dan mewah dengan harta benda, pun kerana keprihatinannya dan keramahannya dalam menggalurkan persahabatan. tahniah buatmu sahabatku, Dr. Ida Susila Suandi yang telah menamatkan pengajian ijazah kedoktoran di Universiti Warwick, United Kingdom dan kini masih berkhidmat di sekolah di Singapura. saya mendoakan yang baik-baik sahaja buatmu sekeluarga dan moga ukhwah yang terbina ini berkekalan sehingga hujung usia, dan yang paling utama, moga diberikan izin-Nya kita bertemu semula!

1 comment:

  1. Pertemuan itu suatu rezeki! Persis pertemuan antara kita juga :)

    ReplyDelete