Thursday, April 5, 2012

tentang saya dan bumi Frankfurt

kalau tidak kerana peluang saya dapat membentangkan kertas kerja di Goethe Universitat, Germany mana mungkin saya akan sampai ke negara Jerman. lantaran penerimaan abstrak yang menepati tema penganjuran juga kertas kerja saya dapat disempurnakan dan dibentangkan di universiti terbabit. dan kerana ruang yang diberikan oleh Goethe Universiti khususnya Prof. Dr. Andt Graft yang fasih berbahasa Melayu menghadari seminar tersebut, saya juga berpeluang menjelajah ke beberapa buah negara Eropah lainnya (catatan tentang negara Switzerland, Holland, France dan United Kingdom akan saya lakarkan kemudian).

destinasi Frankfurt memang sudah lama terngiang di telinga, juga cukup terkenal dengan Pesta Bukunya setiap tahun. warga Malaysia yang terlibat dalam dunia pembukuan tentunya sudah ramai yang bertandang ke kota Frankfurt. "Merantau, Imagining Migration in The Malay World, International Seminar in Honour of Prof. E.U. Kratz" begitu bunyi tema seminar tersebut yang membuatkan delegasi Malaysia antara pembentang yang paling ramai mewakili Asia Tenggara. kampus Goethe-University of Frankfurt terletak di antara kampus Bockenheim (tengah) dan Kampus Westend (kanan), yang mengambil masa lebih kurang setengah jam perjalanan dengan kemudahan keretapi laju (tramways)  di Frankfurt Central Station dari Hotel Exslior yang saya huni. dengan menggunakan khidmat keretapi bawah tanah menerusi U-Bahn station atau keretapi LRT (S-Bahn), dan kemudiannya bersambung dengan menaiki bas, segerombolan ahli akademik bertandang ke kampus Goethe Universitat dengan pengalaman yang berwarna.

cuaca akhir musim sejuk dan awal musim bunga yang menyambut kedatangan kami di kota Frankfurt sebenarnya banyak membuka mata saya dan keluarga tentang makna kehidupan, apatah lagi sebagai musafir yang berkelana di perantauan banyak membuka minda agar sentiasa bersyukur dengan nikmat yang dianugerah Yang Maha Pencipta. budaya warga Jerman yang agak kurang ramah menghulur persahabatan, pun agak mudah menjawab setiap pertanyaan sebenarnya juga melakarkan pengalaman yang amat berharga buat kami. panorama warganya yang ramai berbasikal di tengah kota antara keseronokan yang dapat kami kutip yang menunjukkan mereka amat mementingkan alam sekitar yang segar dan bersih. subhanallah, nampaknya amalan yang dituntut dalam Islam menjadi hiasan pakaian di kota Frankfurt ini.
 
pun, agak ralat buat saya kerana tidak dapat berlama-lamaan di kota ini disebabkan kami terpaksa bergerak ke beberapa destinasi lain pula yang sudah dirancang di tanahair. oh, saya belum puas menikmati keindahan alam Tuhan ini, begitu hati saya berlagu walaupun mengerti hidup di kota Frankfurt semuanya menuntut perbelanjaan yang besar; bayangkan sepinggan nasi briyani yang dibeli di merata kedai Arab, Turki dan Pakistan bernilai RM50.0o. oh! pun, sebagai manusia yang diberi bakat berkarya, khususnya untuk menghasilkan cerpen atau novel, saya kira kota Frankfurt menjanjikan banyak sisi pengalaman yang amat bermakna yang boleh dijadikan inspirasi menghasilkan latar, plot dan perutusan buat pembaca.

kota Frankfurt, saya tinggalkan ia pada hari ketiga dengan rasa yang berbaur dalam diri. ya Rabb, izinkan saya bertandang ke bumi-Mu ini lagi!
 

No comments:

Post a Comment