Tuesday, March 27, 2012

tentang saya dan keluarga (iv)






nikmat yang paling besar bagi seorang isteri pastilah pabila bergelar pula sebagai seorang ibu. saya dapat merasakannya kala melahirkan anak sulung, Kamila, diikuti anak kedua, Khayra dan disusuli anak ketiga yang bakal lahir. apabila seseorang bergelar ibu, seluruh kebahagiaan itu hanya mahu ditumpahkan kepada anak-anak walaupun kekadang ibunya sendiri menderita. begitu barangkali apa yang dirasakan oleh emak saya sendiri saat memberitahu kepada saya tentang kasih sayangnya kepada anak-anak tanpa rasa berbelah bahagi dan pilih kasih. waktu itu mungkin saya belum mengerti tentang nilai sebenar makna kasih sayang dan pengorbanan seorang ibu kerana saya masih anak-anak dan bujang, kini setelah saya menikmati hidup sebagai isteri dan ibu, baharu saya tahu bahawa memang benar kasih sayang seorang ibu dan cintanya pada keluarga dan anak-anak tiada galang ganti di dunia ini.

musabab itu hidup saya kini tidak lengkap tanpa anak-anak di sisi, walaupun kerenah dan ragamnya kekadang menganggu diri. penat lelah menguruskan mereka sehari-hari bagaikan tidak terasa apabila melihat mereka tersenyum menghiburkan hati kala diri dihambat kemelut hidup terutamanya pabila tekanan di tempat kerja. begitu yang dapat saya rasakan apabila saya diamuk dengan seliratan permasalahan di kampus dan sifat manusia di sekeliling. melihat tawa, tangis dan gelak anak-anak bagaikan menghapus segala resah, gusar dan sebagainya yang merantai diri.

lantaran itu saya sanggup mengusung anak-anak ke mana sahaja saya pergi khususnya tatkala saya terlibat dalam dunia akademik kala membentangkan kertas kerja sama ada dalam atau luar negara. setakat ini saya walaupun terpaksa bersusah-payah membawa mereka ke beberapa destinasi seperti rumpun Nusantara dan negara Eropah, dan banyak bajet diperuntukkan untuk perjalanan perbelanjaan kami seisi keluarga, namun hati saya puas. bagi saya, anak-anak memang tiada tukar gantinya dalam hidup kini. barangkali ada dalam kalangan sahabat sarjana dan akademik "pelik" atau "terkejut" dengan cara yang dilakukan saya, tambahan pula mendapat kerjasama dan sokongan sepenuhnya daripada suami, pun saya tidak pernah ralat atau terbeban. bagi saya amanah Allah terhadap saya dengan membesarkan anak-anak sentiasa di sisi begitu membuatkan hidup saya bahagia dan ceria.

ya Rabb, saya sesungguhnya berterima kasih pada-Mu dengan anugerah yang tidak ternilai ini, tanpa anak, tentu hidup saya tidak bermakna. syukur kerana mengurniakan rezeki zuriat buat saya dan suami walaupun kami berumahtangga dalam usia yang agak lewat. terima kasih Allah Ya Rahman Ya Rahim menghadiahkan kami permata hati yang tiada tandingannya di dunia ini!

No comments:

Post a Comment