Wednesday, May 2, 2012

tentang saya dan anakanda tercinta

saya akui bahawa saya seorang ibu yang kalah kepada anak-anak lantaran cinta, kasih dan sayang saya mengatasi segala apa yang ada di dunia ini. lantaran jua kerana saya tidak memiliki adik-beradik perempuan, maka kala memperoleh dua orang puteri, lebih-lebih lagi di usia 30-an dianugerah zuriat oleh Ilahi, maka rasa cinta yang begitu menebal sukar untuk dimengerti banyak orang. musabab itu juga saya sanggup mengusung kedua-duanya ke mana-mana saya pergi lantaran ketidaksanggupan untuk berpisah walaupun sehari. begitu yang terjadi sewaktu saya menginap di Hotel Berjaya Times Square, Kuala Lumpur semasa menghadiri mesyuarat perwakilan MASTERA. apabila diketahui bahawa saya diberikan bilik seorang, maka saya tanpa lengah mengajak suami membawa anak-anak bersama menginap di sana sepanjang mesyuarat berlangsung. dan memang mengujakan pabila sampai di hotel tersebut kerana bilik yang diberikan amatlah luas dan besar, memang terasa kesunyian andai saya duduk keseorangan. malahan menerusi tingkat 43, saya dapat melihat panorama bandaraya Kuala Lumpur sayup memandang. dan agak gerun juga pabila melihat tapak Penjara Pudu yang tinggal sejarah daripada sisi atas bangunan selain bangunan-bangunan pencakar langit menjelajahi pandangan.
 
pada hari pertama mesyuarat berlangsung, memang kedua puteri saya amat ghairah saat sampai ke bilik hotel. barangkali tahun ini kami belum ke mana-mana destinasi dan mereka belum mengikuti saya berbengkel atau berseminar, maka keghairahan mereka berganda. wah, besarnya bilik ini, ibu, kata sikakak. malahan siadik pula tersenyum simpul melihat bilik yang lengkap dengan segala macam kemudahan. namun, pada hari kedua mesyuarat berjalan, ternyata kedua-dua adik-beradik ini mulai bosan. pagi-petang, ibunya asyik bergegas ke bilik mesyuarat ternyata membuatkan mereka mula menunjukkan riak tidak berpuas hati. sementelahan sikakak mahu ke kolam renang dan beria-ria membawa baju renang kerana sudah lama tidak berbuat demikian. disebabkan saya kepenatan setelah seharian di bilik mesyuarat, maka waktu petang kami lebih selesa berehat di bilik, hanya suami saya sesekali turun membeli barang keperluan. dan memang saya tidak menyangka bahawa hotel ini merupakan hotel yang serba lengkap kemudahannya di tengah kotaraya, dan saya sebenarnya tidak menyangka juga bahawa Berjaya Times Square memiliki hotel walhal selama ini hanya menganggap sebuah gedung membeli belah sahaja. ohhhh, tanahairku.
 
malam hari terakhir mesyuarat, puteri sulung saya diserang demam. aduhai. debar mulai menyelinap seluruh sukma. risau dan resah-gelisah mulai memenuhi urat nadi. baharu sahaja saya sembuh daripada demam yang panjang disulami dengan batuk dan selsema yang teruk, kini puteri sulung pula menimpa. ya Rabb, saya tidak sanggup melihat kesakitannya sementelah pula mesyuarat belum berakhir. dalam rasa debar melihat suhunya yang tetiba meningkat, saya harung hari terakhir mesyuarat dengan doa yang tidak kunjung padam. mujur juga, hari terakhir mesyuarat berlangsung dalam suasana pantas dan ringkas. kami bergegas pulang ke Bangi dengan keadaan Kamila yang langsung tidak bermaya dan bibirnya merah merekah. ohhh, memang saya tidak sanggup melihat keadaannya.
 
sehari selepas pulang ternyata demamnya kebah. pun, disambut pula oleh siadik. aduhai, ujian lagi. Khayra demam teruk menjelang tengah malam, ada waktunya suhunya mencecah 40 darjah. subhanallah, saya mengurut dada. debaran kencang. saya menangis keseorangan, bimbang keselamatan anakanda tercinta. selain menguasahakan solat hajat saya juga tidak lena kerana sering memantau perkembangan suhunya. mujur juga ada air zam zam dan dicampurkan dengan asam jawa untuk menurunkan suhunya. ohhh, sepanjang tiga malam berturut saya tidak dapat lena dan tentu sekali sikecil yang berada dalam perut saya juga bimbangkan keselamatan kakaknya.  kasihan sikecil yang belum menatap dunia yang terpaksa menanggung kesedihan bersama ibunya yang terlalu risaukan anak-anak perempuannya. 
 
alhamdulillah setelah seminggu bertarung dengan perasaan, dalam debar dan resah gelisah, akhirnya kedua-dua puteri saya sihat sediakala. sikakak sudah boleh ketawa dan ralit bermain masak-masak sambil mewarna buku kegemarannya, dan siadik pula sudah mulai riuh berbicara dan lasak kembali mengusik kakaknya. rumah kami meriah semula dengan gelak tawa dan jerit pekik anakanda tercinta. sukma saya yang rawan mulai bergema dengan nada bahagia. memang, anak-anak merupakan nadi hidup saya, tanpa mereka hidup saya seakan tidak bernyawa. buat Zahra Kamila dan Zahra Khayra, moga sahaja kalian menjadi anak solehah, dipanjangkan usia dalam barakah dan kasih-sayang Allah sepanjang masa, begitu doa saya tanpa jemu buat keduanya yang tercinta!

2 comments:

  1. Aduhai ... kesiannya anakanda ciksu ... aku faham benar bagaimana rusuhnya hati bila anak-anak tak sihat. Moga kau tetap tabah sahabat. Begitulah sukarnya ibu kita menjaga kita tika kecil. Mudah2an saja kalian sekeluarga tetap dalam lindungan dan peliharaan-Nya ... amin :)

    ReplyDelete
  2. terima kasih sahabat, alhamdulillah kedua-dua puteri sudah sembuh sepenuhnya!

    ReplyDelete