Tuesday, June 5, 2012

tentang saya dan tokoh hebat Ganu Kite

sejak akhir-akhir ini, ramai sekali tokoh-tokoh hebat anak kelahiran Terengganu Darul Iman menghiasi persada masyarakat. sama ada daripada golongan wanita mahupun lelaki, kehadiran tokoh-tokoh hebat dalam pelbagai bidang disiplin pendidikan ini amat mengujakan. antara yang sedang hangat kini ialah Ustaz Azhar Idrus, Prof. Dr. Mohd Kamil, Dr. Tengku Asmadi, Prof. Dr. Zulkifli al-Bakri, Dato' Ustaz Mohd Zawawi Yusoh, Prof Dr Muhaya Mohamed dan lain-lain. Mereka menghiasi dunia tanahair dengan sumbangan ceramah agama dan motivasi. Malahan, dengan terbitnya buku-buku mereka di pasaran tambah menghangatkan lingkungan masyarakat dengan kehadiran tokoh-tokoh terbabit. musabab itu, saya kini rasa berbangga kerana satu persatu anak kelahiran Terengganu Darul Iman menghiasi dunia sumbangan ilmuan tanahair. 
 
sementelah sebelum ini dalam dunia persuratan Melayu tanahair, telah wujud Prof. Dr. Hashim Awang, penjana teori Pengkaedahan Melayu, juga anak Terengganu Darul Iman yang lama  menyumbang bakti di Universiti Malaya, kemudia beralih angin ke Universiti Brunei Darussalam selama 10 tahun dan kini dalam usia emasnya, masih utuh menyumbang tenaga di Akademi Pengajian Melayu. saya kagum dengan tokoh ini kerana teori janaannya telah digunapakai oleh ramai anak bangsa dalam mengenggam jaya dalam pembelajaran di kampus khususnya pada peringkat ijazah sarjana dan ijazah doktor falsafah. siapa kata teori tempatan tidak mendapat tempat dalam dunia persuratan Melayu dan nusantara dan antarabangsa? tokoh anak kelahiran Kuala Terengganu ini telah membuktikannya. begitu juga terhadap tokoh ini, YB Dr. Haji Shafie Abu Bakar, pengasas teori Takmilah juga merupakan anak kelahiran Dungun yang telah menumpahkan bakti selama puluhan tahun di kampus Bangi. alhamdulillah, menerusi teori Takmilah yang membuatkan saya juga lulus dengan cemerlang dalam pengajian Ijazah Doktor Falsafah dengan tesis "Novel-novel Berunsur Islam: Satu Analisis Berdasarkan Teori Takmilah", dan tesis itu kini sudah diterbitkan dalam bentuk buku terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka. alhamdulillah jua buku yang diterbitkan pada tahun 2011 itu telah mendapat tempat pasaran bukan sahaja di tanahair, bahkan di Singapura dan Brunei Darussalam, syukur saya pada Allah Ya Rahman Ya Rahim dengan kehadiran teori yang dibikin oleh Dr Shafie Abu Bakar, yang kini sudah bersara dalam dunia pendidikan dan terlibat dalam dunia politik tanahair dan merupakan yang berhormat Adun Kajang.
 
manakala dalam dunia pakar sakit puan, saya kagum dengan kehadiran Dr Khamsiah Muda yang juga merupakan anak jati Terengganu. sebut sahaja nama Dr. Khamsiah Muda yang berkhidmat di Hospital Pakar An-Nur, saya fikir semua masyarakat Bangi, Kajang, Serdang, Puchong dan Putrajaya mengenalinya. ketokohannya sebagai seorang doktor pakar wanita memang diakui kerana profesionnya yang menuntut kecermatan dan ketelitian yang bukan kepalang dalam melayan ibu-ibu hamil dan menguruskan waktu bersalin. alhamdulillah, saya juga punya pengalaman indah dan manis dengan Dr. Khamsiah lantaran budi dan bahasanya kala berurusan dengannya sepanjang kehamilan saya bermula daripada anak sulung, anak kedua dan ketiga ini. bagi saya, beliau merupakan doktor pakar wanita yang hebat bukan sahaja dalam soal kerja kedoktoran bahkan sebagai doktor yang banyak menyuntik motivasi dan keagamaan. kenangan kala saya ketakutan menghadapi hari bersalin semasa melahirkan anak pertama tetap terpahat di ingatan kerana Dr. Khamsiah banyak menyuntik motivasi dan nasihat dalam bentuk keagamaan yang membuatkan diri memperoleh semangat dan kekuatan yang bukan sedikit. 
 
musabab itu, dalam meniti hari kini, melihat ramai tokoh-tokoh hebat anak kelahiran Terengganu menabur bakti dalam dunia masyarakat dengan disiplin ilmu yang pelbagai, saya merasa amat berbangga. sumbangan mereka dalam dunia ilmuan amat bermakna sementelah dalam kemelut masyarakat yang dihimpit dengan pelbagai seliratan permsalahan kehidupan. suatu masa, ya, suatu masa saya bercadang mahu mendekati tokoh-tokoh terbabit dengan lebih intim, dan moga sahaja impian saya untuk menulis tentang kisah mereka dalam bentuk buku akan membuahkan hasil. ya Rabb, dengan izin-Mu, tentang saya dan tokoh hebat Ganu Kite akan turut menyuntik inspirasi saya untuk menjadi sehebat mereka, mudah-mudahan suatu ketika demi ummah tercinta!

1 comment:

  1. Kay,
    alhamdulillah .. syukur dan bangga jadi anak Ganu :)

    maaflah aku mendiam begitu lama .. banyak tekanan selagi penulisan tiada selesai .. insyaAllah ada ruang senggang ktia berjumpa lagi sahabat .. sebelum Ramadhan ok?

    ReplyDelete